DeurneWiki is gratis voor u als gebruiker,
en dat willen we zo houden!
Steun ons daarom en stem bij de Rabo ClubSupport op
heemkundekring H.N. Ouwerling Deurne
Raboclubsupport.png

Persstrijd

Uit DeurneWiki, de historische encyclopedie voor groot-Deurne.
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De Deurnese persstrijd was een polemiek kort na de Tweede Wereldoorlog, die gevoerd werd door schrijver Antoon Coolen via de Deurnesche Courant en industrieel Hub van Doorne via Het Licht.

Beide kampen werden door tal van regionale bekendheden uit onder meer de kunstwereld en journalistiek gesteund. Omdat een deel van de elite van Zuidoost-Brabant hierbij betrokken was, had dit een belangrijke invloed op de sociale verhoudingen binnen de hogere kringen in dit deel van Nederland.

Zo uitte Coolen beschuldigingen aan het adres van Van Doorne over de gedragingen van de fabrikant DAF en diens directie tijdens de oorlogsjaren. Op 1 september 1945 ontkrachtte O. Assman uit Eindhoven in Het Licht deze beschuldigingen echter.

Ook op andere manieren werd duidelijk dat beide kranten elkaars tegenpolen waren. Op 11 januari 1946 publiceerde de Deurnesche Courant een artikel van Frans Babylon waarin deze dienstplichtigen en vrijwilligers aanspoorde tot dienstweigering voor uitzending naar Nederlands-Indië. Kort daarna publiceerde Het Licht een artikel met de kop Ontoelaatbaar! Is dat verantwoordelijkheid? Is dat persfatsoen?

In 1986 publiceerde Tij Kools over het onderwerp.

Bibliografie[bewerken]

  • Kools, Tij, 1986. De na-oorlogse relatie tussen Antoon Coolen en Huub van Doorne. Eigen uitgave, Deurne.

Externe link[bewerken]